Sabtu, 7 Ogos 2010

masalah sosial:ragut

Masalah ragut semakin berleluasa di dalam masyarakat masa kini.Mengapa masalah ini terjadi? Adakah disebabkan faktor peragut yang mempunyai sikap malas untuk bekerja ,maka mengambil jalan singkat untuk mendapatkan duit iaitu dengan meragut ataupun masalah sikap masyarakat yang malas bekerja . Kita sedar ragut berpunca daripada masalah kesempitan wang serta kesempatan yang diambil daripada kelalaian orang lain. Peragut mada masa kini sudah berani untuk melakukanya di khalayak ramai malah turut mencederakan mangsa tersebut. Mangsa ragut akan berhadapan dengan kerugian malah turut mengalami kecederaan dan trauma yang teruk. Mereka ini meragut menggunakan motosikal bagi memudahkan mereka untuk melarikan diri dengan cepat .Selepas meragut mangsa, mereka menolak mangsa,dan ini mengakibatkan mangsa ragut mengalami kecederaan dengan teruk dan ada beberapa kes dimana mangsa ragut yang mengalami kematian selepas beberapa hari koma di dalam hospital. Masalah yang kian meruncing ini amat membimbangkan masarakat sekitar akan keselamatan berada di tempat-tempat awam malah untuk membawa anak-anak mereka untuk beriadah kerana khuatir akan keselamatan anak-anak meraka. Lazimnya peragut tidak merancang secara terperinci ketika melakukan jenayah ini. Sebaliknya, keadaan mangsa, suasana sekeliling, dan sikap peragut itu sendiri yang mendorong berlakunya ragut. Faktor seperti keadaan persekitaran yang sunyi, mangsa berjalan sendirian, dan ruang yang luas untuk melarikan diri, memberikan peluang peragut bertindak pantas meragut beg tangan atau barang kemas mangsa.Malah kes yang terkini, peragut sudah mula berani meragut beg tangan mangsa yang menaiki kereta apabila mangsa berhenti di simpang ataupun perhentian lampu merah .Peragut akan memecahkan cermin tingkap mangsa dan mengacukan pisau ataupun yang terkini adalah pistol . Hal ini akan menakutkan mangsa dan mereka akan menurut segala arahan peragut . Kebanyakan ragut dilakukan oleh penagih dadah dan pengganggur akibat mengambil jalan mudah untuk mendapatkan wang.






Kes ragut ini berpunca daripada pelbagai faktor .Antara faktor yang boleh kita lihat adalah disebabkan sikap segelintir masyarakat yang tidak prihatin dan leka akan tahap keselamatan mereka .Terdapat segelintir masyarakat yang masih tidak serik dan tidak mahu mengambil langkah berhati- hati untuk mengelakan mereka daripada diragut. Mereka ini sering mempamerkan beg tangan dan barang kemas di bahagian yang memudahkan peragut untuk menragut.maka tidak hairanlah jika kebanyakan mangsa ragut adalah dari kalangan wanita. Hal ini terjadi kerana mereka hanya memegang beg tangan sambil lewa dan jika di dalam kenderaan mereka hanya meletakan beg tangan di kerusi bahagian sebelah tanpa mengunci pintu kereta . Ini akan menarik perhatian para peragut yang menaiki motor.Selain daripada itu adalah faktor ekonomi sekarang yang tidak begitu menentu menyebabkan berlakunya masalah penganguran yang meningkat. Terdapat ramai yang tidak mendapat pekerjaan dan bersikap memilih pekerjaan. Ekoran daripada itu, golangan ini bertindak untuk mencari jalan pintas untuk mendapatkan duit iaitu dengan meragut orang ramai. Mereka ini mengangap bahawa dengan meragut mereka tidak perlu bertungkus lumus untuk mendapatkan wang dengan cepat. Faktor yang seterusnya adalah kurangnya kesedaran sivik dan didikan agama terhadap diri seseorang .Hal ini mendorong seseorang untuk melakukan masalah social yang sudah boleh dianggap jenayah iaitu ragut. Kebanyakan golongan yang melakukan ragut ini kebanyakannya terdiri daripada golongan remaja .Faktor kurangnya didikan agama daripada ibu bapa juga mendorong lepada masalah ini. Pada zaman masa kini dimana wang menjadi sangat penting membuatkan mereka leka maka melupakan tangungjawab mereka dalam mendidik dan menyemai nilai-nilai murni dalam diri anak-anak. Faktor lain yang boleh kita lihat adalah pengaruh rakan sebaya .Biasanya golongan remaja ini mempunyai sikap ingin mencuba dan mencari keseronokan . Masa yang ada kebanyakannya dipenuhi bersama rakan-rakan sebaya.Apabila rakan yang dipilih tidak betul maka golongan remaja ini cepat terikut-ikut akan kelakuan mereka. Faktor lain yang boleh dikenalpasti adalah pengaruh media massa seperti internet, dan tv. Golongan ini akan cuba meniru perlakuan seperti yang mereka lihat . Hal ini kerana penggunaan media ini membolehkan golongan ini mendapatkan maklumat dengan mudah. Faktor seperti tiada hukuman yang berat akan dijatuhkan juga membuatkan kejadian ragut ini semakin berleluasa .Peragut tidak akan serik dan mereka tidak akan takut untuk berbuat demikian .

Pelbagai langkah yang boleh dilakukan untuk membendung masalah ini daripada terus berleluasa .Langkah yang boleh dibuat adalah dengan sentiasa mengunci kenderaan anda apabila ingin memulakan perjalanan selain dari tidak meletakkan beg tangan di bahagian yang tidak boleh dilihat peragut. Bagi yang menaiki kenderaan bermotot pula pula bolehlah mengelakan daripada meletakkan beg atau dompet di bahagian raga motor. Selain daripada itu , orang ramai perlulah mengelakkan daripada memakai banyak barangan kemas dan menonjolkan ia . Hal ini akan menjadikan anda tarikan kepada peragut dan anda akan diekori oleh mereka. Langkah lain adalah dengan mengelakkan daripada melalui lorong-lorong gelap dan digalakkan untuk menggunakan jalan yang mempunyai ramai orang . Anda juga bolehlah mengelakkan daripada berasak-asak untuk menaiki atau turun daripada bas ataupun komuter.Hal ini akan memudahkan peragut mengambil kesempatan Bagi kesedaran pula ibu bapa bolehlah sentiasa memerhati anak-anak daripada melakukan ia selain daripada didikan agama dan nilai-nilai murni yang diterapkan . Kesimpulannya masalah ragut ini perlulah ditangani dengan cepat supaya ia tidak akan menjejaskan ekonomi serta nama baik Negara kita pada pandangan mata orang luar.

Tiada ulasan:


Layout by Izzat Khairani. Powered by Blogger